“Ik heb een reclamebord vlak naast het doel. Regelmatig zie ik mijn bord als er een bericht op Instagram komt van de club. Dat geeft altijd een mooi gevoel. Fijn om de club zo te steunen ook.”
Boudewijn van der Klift (40) is mede-eigenaar van NLD Customs, een bedrijf dat echt hoort bij het havengebied. “Wij doen de benodigde administratie voor expediteurs om spullen te importeren of exporteren. Voor ieder land buiten de EU gelden voor import en export weer andere regels. Wij kennen die regels en onze declaranten zorgen ervoor dat de juiste documenten elektronisch worden opgemaakt, zodat er geen vertraging komt als goederen van A naar B moeten.”
“Twintig jaar geleden was het idee dat declarant een uitstervend beroep was. Door de globalisering en EU zou ons beroep steeds minder nodig zijn. Veel bedrijven in de branche zijn toen ook kleiner geworden. Maar door allerlei ontwikkelingen in de wereld is het werk toegenomen en complexer geworden. Er zijn steeds meer internationale sancties waar we kennis van moeten hebben en door Brexit moet voor import en export van en naar het Verenigd Koninkrijk ook papierwerk worden ingevuld. Tijdens corona importeerden we veel meer. Mensen gingen niet op vakantie maar kochten meubelen of sanitair, precies de artikelen waar wij veel mee werken. Corona en Brexit waren goed voor mijn bedrijf.”
“In ons werk loop je natuurlijk best risico door onbewust betrokken te raken bij malafide praktijken. Wij proberen dat te voorkomen door niet alle goederen te doen. Van groente en fruit blijven we weg, we kennen allemaal de verhalen over de extra lading die soms met bananen meekomt. En ook accijnsgoederen zoals drank zijn nog niet ons domein, maar willen we wel gaan aanbieden in de toekomst.”
“Nederland is ver ontwikkeld qua douane. Er is een goed stelsel van vergunningen, zodat bedrijven als het onze voor de douane dit werk mogen doen. De douane zelf richt zich op de monitoring van de werkzaamheden. In omringende EU-landen is het al anders, daar doet de douane nog veel zelf en is het minder servicegericht naar expediteurs. Dat is wel een concurrentievoordeel van de Rotterdamse haven ten opzichte van andere havens in Europa.”
“Door een stage na mijn opleiding aan MBO Transport & Logistiek ben ik in dit werk beland. Door goede contacten bij het bedrijf BTS Logistics kreeg ik de kans om met een compagnon NLD Customs op te zetten, binnen het moederbedrijf BTS. Het was niet altijd makkelijk. In de beginperiode stonden tarieven enorm onder druk en liep personeel weg. Dan is ondernemen geen pretje. Nu hebben we de wind in de rug, een brede klantenkring die voor continuïteit zorgt en een stabiele groep medewerkers. Daar mag nog best wat bij. We zoeken ervaren declaranten, maar we zijn ook een erkend leerbedrijf waardoor leerlingen van het STC (Scheepvaart & Transport College) die Haven Logistiek studeren bij ons kunnen werken naast hun studie.”
“Mijn zoon Jort (8) voetbalt in de JO9-2, mijn dochter Bente (11) zit op hockey. Ik was daar laatst scheidsrechter, omdat ik zo’n ouder ben die zijn vinger opsteekt als er iets gedaan moet worden. Ik kan er slecht tegen als mensen niks doen, als hulp wordt gevraagd. Stiekem vond ik het eigenlijk best leuk, al is fluiten bij hockey nog lastiger dan bij voetbal.”