“Het vak van notaris is niet stoffig en suf”

Bij een notaris denken we vaak aan een ouderwets ingericht kantoor met stoffige wetboeken in de kast. Maar notarissen van nu gaan met hun tijd mee volgens notaris Beerentsen. “Wij praten als notaris niet tegen mensen, maar met mensen! We hebben een luisterend oor voor onze cliënten. En ook de omgangsvormen op ons kantoor zijn losser. Zo vinden we de telefoniste in ons team net zo belangrijk als de
notaris.”

Aan het woord is Otto Beerentsen, 50 jaar, die de beeldvorming over notarissen in het gesprek direct bijstelt. Otto Beerentsen is sinds twee jaar de nieuwe notaris in ons dorp. Afkomstig uit Zwolle, trapte hij bij de Holtenbroekse Tuinders Combinatie ooit een balletje. Vanaf 2001 verhuisde hij naar het Westen om als kandidaat-notaris bij de tuinders in het Westland te werken. Nu houdt hij kantoor als notaris aan het
Kerkepad 2 in Nieuwerkerk. Hetzelfde pand waar in het verleden zijn voorgangers, notaris Pothoven en notaris Smal, hun praktijk uitoefenden. Daarnaast heeft het kantoor ook nog een vestiging in de Dorpsstraat 100 in Zevenhuizen.

“Otto: Ons klantenbestand is fifty-fifty verdeeld over particulieren en zakelijke ondernemingen. Voorbeelden bij particulieren zijn het opstellen van aktes voor de aan- of verkoop van een woning, (levens)testamenten, huwelijksvoorwaarden en scheidingsaktes. Bij ondernemingen spelen zaken als fusies, ver- en inkoop van een bedrijf, overdracht van de zaak aan kinderen en het omzetten van een bedrijf in een vennootschap. Het eerste gesprek met klanten is een gratis adviesgesprek. Vervolgens doen we de klant prijsopgaaf op basis van zijn wensen. Soms gaan de kosten voor de baat uit. Een goed opgesteld testament helpt dat je later minder geld kwijt bent aan de belastingdienst.”

Notarissen krijgen dagelijks mensen te spreken die een hoogtepunt in hun leven meemaken. Bijvoorbeeld een jong getrouwd stel, die de koopakte voor hun nieuwe woning op kantoor komen ondertekenen. Maar het tegenovergestelde, de dieptepunten in iemands leven, spelen zich er ook af. Echtparen die tegenover elkaar zitten bij een vechtscheiding. Of een plotseling overlijden van een moeder en/of
vader van een gezin. Dan moeten er lastige gesprekken met familieleden worden gevoerd. Notaris Beerentsen weet uit eigen ervaring hierover mee te praten. “Mijn vrouw is na een lang ziekbed twee jaar geleden op 46-jarige leeftijd overleden. Dat maakt dat je als persoon bij het overlijden van klanten met meer gevoel het gesprek met betrokkenen aangaat.” De laatste opmerking typeert notaris Otto Beerentsen.

Vestiging Nieuwerkerk
Kerkepad 2