NIEUWERKERK BOEKT TEGEN DONK EERSTE COMPETITIEZEGE

Opnieuw gaf Nieuwerkerk een voorsprong uit handen en leek in de slotfase het vierde gelijke spel in de maak, maar juist toen sloeg de formatie van trainer Michel van Noort toe met twee terechte strafschoppen, beide benut door Stefan van Diest. De thuisploeg verloor niet alleen punten, maar zag daarbij ook nog eens twee verdedigers met rood naar de kant vertrekken.

Trainer Michel van Noort had de voltallige selectie tot zijn beschikking en moest zodoende keuzes maken. Zowel Kevin Kamerbeek als ook Marijn Langhorst begonnen vandaag vanaf de bank. Daarentegen keerde aanvoerder Stefan van der Vlegel weer terug in de basis en was er ook een plek op het middenveld ingeruimd voor Rens Herweijer.

Nieuwerkerk kende een prima start en had binnen twee minuten al op voorsprong moeten komen. Het was Jayson Vermeulen die Stefan van der Vlegel met een slimme steekbal weg stuurde, maar de aanvoerder faalde oog in oog met de Goudse doelman door naast te schieten. Het eerste half uur was Nieuwerkerk heer en meester en creëerde voldoende kansen, maar het vergat daarbij ook vandaag opnieuw zichzelf te belonen. De verdiende voorsprong kwam er wel in de 20e minuut en daarbij speelden twee verdedigers een hoofdrol. Een goed genomen hoekschop door Stefan van der Vlegel, werd bij de eerste paal met het hoofd verlengd door Menno Homan. Bij de tweede paal wist Maurice Treffers vervolgens van dichtbij binnen te schieten. De voorsprong werd erna niet uitgebouwd. Het spel van Nieuwerkerk werd gaandeweg toch weer slordiger. Bovendien nam de thuisploeg zelf ook wat meer initiatief en toen Jayson Vermeulen in de 25e minuut een pass volledig zag mislukken en vervolgens worden onderschept, mocht hij en de rest van het team doelman Kevin de Geus dankbaar zijn dat die zijn ploeg tot tweemaal toe voor de gelijkmaker behoedde. Toch viel de 1-1 alsnog. Ook Maurice Treffers was in de 37e minuut onzorgvuldig met uitverdedigen, maar nu profiteerde de thuisploeg wel en kon doelman Kevin de Geus deze keer niet ingrijpen. Even dacht Nieuwerkerk daarna alsnog met een voorsprong te gaan rusten, maar Tygo Letwory schoot in kansrijke positie na goed voorbereidend werk van Stefan van der Vlegel rakelings naast.

Na rust met twee ongewijzigde ploegen was de wedstrijd meer in evenwicht dan voor de rust. Bovendien moest de verder goed leidende scheidsrechter Ricardo Veldhoen (jammer genoeg zaten de kaarten soms wel erg losjes in zijn zak) ook wat vaker de boel tot de orde roepen. Opnieuw verzuimde Nieuwerkerk toe te slaan. Eerst moest Menno Homan nog ingrijpen bij een gevaarlijke situatie voor het eigen doel, maar even later ontsnapte Jayson Vermeulen net over de middenlijn en kon alleen op de Goudse doelman af. Afleggen of voor eigen succes gaan was de keuze. Jayson Vermeulen koos voor de tweede optie en zag zijn inzet via de doelman van DONK naast het doel gaan. In de 69e minuut gingen Maurice Treffers en Tygo Letwory naar de kant en kwamen Shane van den Engel en Kevin Kamerbeek. Tien minuten later maakten Rens Herweijer en Jayson Vermeulen plaats voor Marijn Langhorst en Xander Laanen. Beide ploegen leken voor de winst te willen gaan, maar daarin bleek Nieuwerkerk effectiever te zijn. In de 86e minuut kreeg het wel de hulp van de thuisploeg met een vreemde slaande beweging naar de bal. Scheidsrechter Ricardo Veldhoen wees gedecideerd naar de stip. Na de misser vorige week vanaf de elfmeterstip door Tygo Letwory, ontfermde nu Stefan van Diest zich over dit klusje en hij faalde niet. De irritaties liepen in de slotfase flink op en dat ging ten koste van een tweede gele kaart voor een DONK verdediger. Met tien tegen elf gingen beide ploegen de extra tijd in. Daarin ontsnapte Philippe den Hartog opnieuw aan zijn bewaker en sprintte op het Goudse doel af. Tot een schot kwam hij niet, want de noodrem werd aan Goudse zijde toegepast. Dit betekende een directe rode kaart en opnieuw strafschop. Ook deze klus klaarde Stefan van Diest met overtuiging. Even later floot scheidsrechter Ricardo Veldhoen voor het einde en kon Nieuwerkerk eindelijk de eerste competitiezege bejubelen. De zege kwam de ploeg van trainer Michel van Noort vandaag ook zeker toe.

Opstelling: Kevin de Geus – Kas Hoenderop – Maurice Treffers (69. Kevin Kamerbeek)  – Menno Homan – Rens Blok – Stefan van Diest – Stefan van der Vlegel – Rens Herweijer (80. Xander Laanen) – Philippe den Hartog – Jayson Vermeulen (80. Marijn Langhorst) – Tygo Letwory (69. Shane van den Engel)