NIEUWERKERK SPEELT GELIJK TEGEN NOOTDORP

Nieuwerkerk speelde zeker geen slechte wedstrijd, maar zal uiteindelijk toch met een ontevreden gevoel van het veld in Nootdorp zijn gestapt. De kansen op de volle winst waren wel degelijk aanwezig, echter daarbuiten mocht de ploeg doelman Kevin de Geus dankbaar zijn dat hij in de extra tijd zijn doel met een paar prima reddingen verder schoon hield.

Trainer Michel van Noort had zijn ploeg t.o.v. de week ervoor tegen DCV op één plaats gewijzigd. Philippe den Hartog stond nu aan de aftrap en dat ging ten koste van Marijn Langhorst. Rens Herweijer is nog op vakantie, terwijl Jayson Vermeulen nog niet inzetbaar was. De aanvaller lijkt komende week weer aan te sluiten.

Vanaf de aftrap werd snel duidelijk dat de thuisploeg het initiatief graag aan Nieuwerkerk wilde laten en de counter prima vond als aanvallend wapen. Het betekende ook dat Nieuwerkerk zeer zorgvuldig moest zijn in de opbouw en balverlies een snelle omschakeling van Nootdorp zou kunnen inluiden. En dat gebeurde nu precies in de 14e minuut. Shane van den Engel zag zijn pass worden onderschept en de directe lange bal van de thuisploeg achter de laatste linie bracht Menno Homan in problemen, want zijn tegenstander was sneller in de sprint en dat had een vroege achterstand tot gevolg. Nieuwerkerk bleef de ploeg in balbezit, maar tot echt grote kansen kwam het niet. Aanvoerder Stefan van der Vlegel moest na een half uur geblesseerd naar de kant en werd vervangen door Marijn Langhorst, die niet onverdienstelijk inviel. Nieuwerkerk ontsnapte aan een 2-0 achterstand toen Menno Homan op knullige wijze zijn collega Maurice Treffers in problemen bracht en Nootdorp dacht van dit buitenkansje te profiteren, maar doelman Kevin de Geus niet voor het laatst vandaag een knappe redding in huis had. Marijn Langhorst stond in de slotfase van de eerste helft aan de basis van een prima aanval. Hij kreeg de bal weer terug, maar het schot miste overtuiging en vloog over het doel.

Nieuwerkerk begon ongewijzigd aan de tweede helft. Die was nauwelijks een minuut oud en de gelijkmaker stond op het scorebord. Uitgerekend de vandaag wat ongelukkig spelende Menno Homan stond aan de basis van de mooie treffer. Zijn verre trap van achteruit kwam precies voor de voeten van Philippe den Hartog die vervolgens op hoge snelheid zijn tegenstander op de zijlijn zijn hielen liet zien, naar binnen trok en vanaf de achterlijn Tygo Letwory in staat stelde de gelijkmaker binnen te schieten. Nieuwerkerk zette na de gelijkmaker echter niet door. Nootdorp drong nu wel wat meer aan en nam ook meer initiatief, maar opnieuw was doelman Kevin de Geus in de 57e minuut alert bij een vrije trap van de thuisploeg. Met vier wissels probeerde trainer Michel van Noort het heft weer meer in handen te nemen. Dat lukte gedeeltelijk, alhoewel Nootdorp in die fase ook een mooie kans onbenut liet. In de 82e minuut wist Jens Goosens men een snelle actie Xander Laanen voor het doel vrij te spelen, maar de middenvelder vond met zijn inzet het been van de doelman van Nootdorp op zijn weg. Nieuwerkerk bleef nu aandringen. De vandaag prima spelende Kas Hoenderop (die bij vergissing vorige week niet de uitstekende assist bij de derde goal op zijn naam kreeg), werd door de doelman van thuisploeg wel erg fel belaagd, maar scheidsrechter Olav van Hees zag er niets in. Even later schoot Jens Goosens tegen de paal en leek de wedstrijd gespeeld. Maar het laatste woord was toch aan Nootdorp dat na een duidelijke overtreding van scheidsrechter Olav van Hees onbegrijpelijk mocht doorspelen en hierdoor zelfs een vrije doortocht leek te gaan krijgen. Rens Blok dacht er anders over en voorkwam erger maar wel ten koste van een overtreding en hij kwam met geel in deze situatie goed weg. De vrije trap werd vervolgens door doelman Kevin de Geus vakkundig onschadelijk gemaakt. Het was het slotakkoord van een wedstrijd die gaandeweg de tweede helft steeds boeiender werd en veel hectiek in de slotfase kende.

Opstelling: Kevin de Geus – Rens Blok – Kas Hoenderop – Maurice Treffers (65. Kevin Kamerbeek) –  Menno Homan – Shane van den Engel (65. Xander Laanen) – Stefan van Diest – Stefan van der Vlegel  (31. Marijn Langhorst) – Philippe den Hartog – Raylicho Babel (65. Jens Goosens)  – Tygo Letwory (65. Mayles Glen)