NIEUWERKERK VERLIEST IN LEIDERDORP VAN RCL

Op de nederlaag van Nieuwerkerk valt weinig af te dingen. RCL won verdiend en gaf vandaag een duidelijk visitekaartje af dat deze fysiek sterke en goed spelende ploeg met een duidelijk strijdplan wel eens  hoge ogen kan gooien in deze afdeling. Nieuwerkerk kwam in een betere fase nog wel langszij, maar het had met name in de tweede helft aanvallend nog maar weinig in de melk te brokkelen.

Stefan van der Vlegel (blessure) en Mayles Glen (ziek) ontbraken vandaag, daarentegen waren Jayson Vermeulen, Philippe den Hartog en Rens Herweijer weer beschikbaar. Trainer Michel van Noort koos vandaag voor Xander Laanen in de basis en dat ging ten koste van Kevin Kamerbeek. Voor de rest had hij na het onnodige gelijkspel van vorige week tegen TAC’90 het elftal intact gelaten.

Al snel na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Pieterman was duidelijk dat RCL Nieuwerkerk goed had geanalyseerd, want de Leiderdorpers lieten er geen gras over groeien en zetten Nieuwerkerk direct onder felle druk. Het schuwde daarbij geenszins waar nodig felle tackles in te zetten. Nieuwerkerk kwam in het eerste kwartier nauwelijks aan de bal en toen het zich enigszins leek te ontworstelen aan de moeilijke beginfase, sloeg de thuisploeg alsnog toe. In de 18e minuut ging RCL via de sterke linkerflank op randje van buitenspel door en dat werd Nieuwerkerk noodlottig. Na dit doelpunt en met een kleine omzetting aan de rechterkant, kreeg Nieuwerkerk wat meer grip op de wedstrijd. Het kwam nu ook wat meer in de buurt van het vijandelijke doel. Het moest desondanks zeer attent blijven, want RCL bleef gevaarlijk bij iedere tegenstoot. Zo had doelman Kevin de Geus in de 24e minuut een knappe reflex op een kopstoot van dichtbij. Tien minuten voor rust kwam Nieuwerkerk langszij. Er ging een actie van goed en stevig doorzetten van Xander Laanen aan vooraf dat vervolgens Stefan van Diest in balbezit bracht. De middenvelder schoot van afstand knap raak. Even later leek RCL weer op voorsprong te komen, maar deze grote kans bleef onbenut. Aan de andere kant was Tygo Letwory onfortuinlijk met een vlammend schot op de paal na een solo en goed voorbereidend werk van Stefan van Diest. Nieuwerkerk hield verder tot aan de rust prima stand. Daar kwam na rust snel verandering in.

Met Jayson Vermeulen voor Raylicho Babel in de punt van de aanval, stond Nieuwerkerk al meteen onder grote druk. Opnieuw werd vanaf de linkerkant bij RCL een aanval opgezet en met nauwelijks minuut 46 op de klok lag de bal al achter doelman Kevin de Geus. Na deze vroege tweede tegentreffer in de tweede helft wist Nieuwerkerk de zaken niet meer om te keren en was het eerder wachten op een derde treffer van de gastheren.  Nieuwerkerk kwam net zoals in de beginfase van de wedstrijd nauwelijks nog op de vijandelijke helft en eenmaal daar werd elke bal een prooi voor de verdedigers van de thuisploeg. Bovendien moest ook het middenveld opnieuw het onderspit delven. Dat RCL de score niet wist uit te bouwen lag deels aan het feit dat RCL zoals in de 53e minuut verzuimde toe te slaan. Daarnaast bleef het centrum van Nieuwerkerk overeind en wist het ook verdere treffers te voorkomen. Trainer Michel van Noort greep in en kwam in de 58e minuut met een dubbele wissel. Shane van den Engel en Maurice Treffers gingen naar de kant. Philippe den Hartog en Jeffrey Eli kwamen voor hen in de plaats. Het spelbeeld veranderde niet. RCL bleef aanvallen, alleen de linkerkant kwam nu wat moeilijker tot gevaarlijke acties. Het was ook niet vreemd dat de thuisploeg over de rechterkant nu een paar goede kansen kreeg, maar tot scoren kwam het niet. In de 72e minuut kwam Rens Herweijer nog voor Tygo Letwory. In het  laatste kwartier waren er via Philippe den Hartog enkele aanvallende impulsen aan de kant van Nieuwerkerk. Uit een ervan volgde een vrije trap, maar Stefan van Diest schoot de bal rakelings naast het doel. Het was ook het sein voor de thuisploeg de 2-1 voorsprong beter te koesteren dan alsnog op jacht te gaan naar een derde treffer.

RCL won dus verdiend en voor Nieuwerkerk zijn er weliswaar nog geen echt grote zorgen, maar zal het komende weken wel nu punten moeten behalen om niet in een soortgelijke positie als het vorige seizoen te belanden.

Opstelling: Kevin de Geus – Kas Hoenderop – Maurice Treffers (58. Jeffrey Eli) – Menno Homan – Rens Blok – Stefan van Diest – Xander Laanen – Marijn Langhorst – Shane van den Engel (58. Philippe den Hartog) – Raylicho Babel (46. Jayson Vermeulen) – Tygo Letwory (72. Rens Herweijer)