NIEUWERKERK VERSPEELT ONNODIG PUNTEN

Ook de vierde wedstrijd van het seizoen leverde de ploeg van trainer Michel van Noort geen drie punten op. Net zoals tegen TAC’90 verspeelde het een voorsprong en wist het opnieuw een aantal dotten van kansen niet te benutten. Zelfs een strafschop bij een 2-1 voorsprong was aan de Nieuwerkerkers dit keer niet besteed. En als jezelf niet scoort, is de late gelijkmaker in de absolute slotfase nauwelijks een verrassing te noemen, maar het geeft wel wederom veel teleurgestelde gezichten na afloop.

Geen afwezigen en dat was mijn inziens trainer Michel van Noort sinds zijn aantreden nog niet gebeurd. Dus moesten er nu keuzes worden gemaakt. Kevin Kamerbeek keerde terug in de basis. Dat gold ook voor Philippe den Hartog, Xander Laanen begon weer vanaf de bank en in de spits viel de keuze op Jayson Vermeulen. en dat ging ten koste van Raylicho Babel, die tegen RCL vorige week nog in de basis begon.

Nieuwerkerk begon absoluut niet goed aan de wedstrijd. Het speelde slordig in de openingsfase en gaf mede hierdoor de tegenstander uit Wassenaar alle gelegenheid de wedstrijd te controleren. Desondanks wisten de gasten ook geen direct gevaar te stichten. Dat gebeurde pas in de 14e minuut, maar die kopbal ging over het doel. Nieuwerkerk liet pas in de 20e minuut zich echt zien en dat leverde meteen ook de voorsprong op. Marijn Langhorst vond Tygo Letwory aan de linkerkant en die speelde zijn tegenstander uit en vond met een perfecte voorzet de meegelopen Jayson Vermeulen. Hij schoot vervolgens van dichtbij raak. Nauwelijks twee minuten later schoot Tygo Letwory in een kansrijke positie net naast de verkeerde kant van de paal. Direct daarna ontsnapte Jayson Vermeulen, maar deze actie werd door de assistent scheidsrechter aan de kant van de bezoekers onterecht afgevlagd en scheidsrechter Michael Lindhout (wapperde vandaag teveel met geel) nam het signaal wel heel makkelijk over. Nieuwerkerk bouwde de voorsprong in de 35e minuut alsnog uit. Philippe den Hartog (vandaag nauwelijks op snelheid te stoppen), vond met een perfecte voorzet het hoofd van Marijn Langhorst en die knikte perfect de 2-0 binnen. Daarna deed Graaf Willem 2 VAC iets terug, maar de vrije trap werd met stijl door doelman Kevin de Geus onschadelijk gemaakt. Aan de andere kant was Philippe den Hartog dicht bij de 3-0, maar de doelman van de bezoekers die zich met name ook na rust enkele malen onderscheidde, bracht redding.

Met Shane van den Engel in de plaats van de licht aangeslagen Kevin Kamerbeek, begon Nieuwerkerk aan de tweede helft. Was de openingsfase van de eerste helft al slordig, ook het tweede bedrijf begon de ploeg van trainer Michel van Noort dermate slecht dat het eigenlijk wachten was op een tegentreffer. Die kwam in de 59e minuut en deze tegentreffer was wellicht kenmerkend voor het spel in de tweede helft. Het was een vrije doortocht voor de Wassenaarse aanvaller zonder enkele druk gezet door de thuisploeg en vervolgens een simpele afronding tegen een kansloze doelman Kevin de Geus. Onder aanvoering van Philippe den Hartog leek Nieuwerkerk zich alsnog te herpakken. De kleine buitenspeler werd diverse keren onrechtmatig gestuit, maar haalde sportief zijn gram toen hij binnen het zestienmetergebied onderuit werd gehaald. De strafschop die daarop volgde werd door Tygo Letwory echter niet benut. De Wassenaarse doelman tikte de bal uit de benedenhoek. Trainer Michel van Noort wisselde intussen Marijn Langhorst en Kas Hoenderop voor Stefan van der Vlegel (terug van blessure) en Mayles Glen. Het leek nu een kwestie van tijd dat alsnog de 3-1 zou vallen. Philippe den Hartog bood diverse riante mogelijkheden aan Tygo Letwory en Jayson Vermeulen, maar mede door uitstekend keeperswerk van de doelman van Graaf Willem 2 VAC viel de derde treffer niet. Die viel er wel aan de andere kant. In de slotminuut wisten de bezoekers uit een hoekschop alsnog de 2-2 binnen te koppen en zo bleef Nieuwerkerk opnieuw gedesillusioneerd achter en zal het nu moeten oppassen niet in een soortgelijke positie als het vorige seizoen terecht te komen.

Opstelling: Kevin de Geus – Kevin Kamerbeek (46. Shane van den Engel) – Kas Hoenderop ( 67. Mayles Glen) – Maurice Treffers – Menno Homan – Rens Blok – Stefan van Diest – Marijn Langhorst (67. Stefan van der Vlegel) – Philippe den Hartog – Jayson Vermeulen (80. Raylicho Babel) – Tygo Letwory